İran Sinemasında Türk Sinema Kimliği


Abstract views: 49

Authors

  • Doç.Dr. Abdolhossein Laleh İran sanat akademisi ve Tahran Azad Üniversitesi
  • Dr. Nafiseh Laleh

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12743540

Keywords:

Sinema, Türk, Azerbaycan, kimlik, dil

Abstract

Özet

Son yıllarda İran'da Azerbaycan Türkçesi ile yapılan filmlerin sayısı artmaktadır; bu konu İran sineması ile ilgili literatürde çeşitli tartışmalara yol açmış ve birçok soruyu gündeme getirmiştir. Dolayısıyla dil meselesinin yanı sıra, kimlik, etnisite, milliyet ve sinemasal ifade alanlarına da başvurabiliriz. Belirtildiği gibi bu hareket net bir kimliği olan “Türk Sineması Hareketi” adını kullanabilir mi? Bu tür eserlerin İran'daki sinemanın özü ile ilişkisi nedir? Bu akışın ana göstergeleri nelerdir? Ve son olarak, bu olgunun estetik, sosyal, tarihsel ve politik nedenleri nelerdir? Bu makale, İran sinemasının son 10 yılında üretilen eserlere farklı boyutlardan betimsel-analitik bir yöntemle ve istatistiklerden yararlanarak bakmaya ve sorulan sorulara net cevaplar bulmaya çalışmaktadır. Bu araştırmanın teorisi, Henri Tajfel’in[1] sosyal kimlik teorisinden türetilmiştir. Araştırmanın amacı İran sinemasında başlayan akımı Türk sineması başlığı altında doğru bir şekilde ortaya koymaktır.

 

[1]  (1919-1982) Polonyalı sosyal psikolog

References

- İmami, Humayun (2006) İran'ın antropolojik sineması. Afkar yaynevi

- Benhabib, Seyla (1996) Modernite ve eleştirel teorinin çelişkileri. Hassan Chavoshian - Organon 11 ve 12

- Berahimi, Mensur (1998) Romance and Melodrama. Farabi Dergisi

- Collins, Jim (1994) Film Theory Goes to the Movies, Hillary Radner, Routledge

- Comolli, Jean-Louis (1999) Sinema, Eleştirinin İdeolojisi. Massoud Farasti (Eleştiri nedir ve...) Keşif kültürü.

- Darley, Andrew (2000), Visual Digital Culture, Rutledge, London and New York.

- Habermas, Jürgen (2005) Kamusal alan yapısının dönüşümü. Cemal Mohammedi - Düşünceleri yayınlamak

- Hacery, Ziya-eddin (1998) Farsça kelimelerin Vandı (Türkçesi:li, lı) Avayi nur yayınevi

- Hamad, Turki (2003) Yerli Kültür ve Küresel Zorluklar. Mahir Amuzgar. Merkez yayın

- Hill, Jon (2009) Film Çalışmalarında Eleştirel Yaklaşımlar. Ali Ameri Mahabadi, İslam Kültürü ve Sanatı Araştırma Enstitüsü

- J. Lang, Robert (1998) Melodram Butiği. Maziar islam. Farabi Yayınevi

- Nizâmî-i Gencevî (0000) Yedi Güzel (هفت پيكر Haft Paykar). 107 ve 108. mısra

- Stam, Robert (2012) Literatour and Fılm. Davud tabaei. İran sanat akademisi

- Şayegan, Daruş (2001) Yeni Büyücülük. Fatıma Veliani. Furuzan Yayınları

Published

2024-07-15

How to Cite

Laleh, D. A., & Laleh, D. N. (2024). İran Sinemasında Türk Sinema Kimliği. ASES INTERNATIONAL JOURNAL OF CULTURE, ART AND LITERATURE (ISSN: 3023-5480), 3(1). https://doi.org/10.5281/zenodo.12743540